# 15

– Jeg elsker dig for din ærlighed, ikke mindst overfor dig selv. Men det er også det, der gør dig hård at være sammen med.

I hans tale den smukke sidste sommerdag for snart 7 år siden, lød det romantisk. Jeg kunne lide det. Jeg kunne lide, at han kunne se mig. Jeg kunne lide, at han ville ærlighed.

Men som så meget andet i vores forhold blev det forvrænget.

Det kunne være hans bukser, jeg ikke kunne lide. Det kunne være hans familie, jeg ikke kunne lide. Det kunne være hans drømme, jeg ikke kunne lide. Jeg pillede ham ned. Devaluerede ham. Kastrerede ham. Han sagde aldrig noget. Sagde aldrig, at jeg skulle tie stille eller blande mig uden om.

Jeg mistede respekten for ham. Jeg mistede respekten for mig selv. Mistede respekten for os. Jeg skubbede til ham, slog på ham, kradsede i ham. Gjorde alt for at få en reaktion. Han ville ikke give den til mig.

– du er et voksent menneske. Det er ikke min opgave, at fortælle dig hvordan du skal opføre dig

– jamen hvis jeg opfører mig som en idiot, så må du da sige fra

– du er et voksent menneske, det kan ikke passe, at det er min opgave, at fortælle dig hvordan man opfører sig. Det burde du selv vide

Dengang var jeg slet ikke enig med ham. Jeg syntes i den grad, at det var hans opgave. Hvis ikke det var hans opgave, hvis var det så? I dag ved jeg, at det er min opgave, at opføre mig ordentligt. At opføre mig som et voksent menneske. At opføre mig som en, der elsker. I dag ved jeg, at voksne mennesker tager ansvar for sig selv. For deres følelser. For deres handlinger. At mennesker der elsker, lader ting fare – lader det fare.

Men jeg ved stadig ikke helt, hvor grænsen går. Hvor rigtigt man må opføre sig. Hvor meget man må tage ansvaret over på sin egen banehalvdel. Hvor meget man må lade fare. Uden at det får den konsekvens, at man ikke investerer sig selv i forholdet. At man ikke investerer sine følelser i forholdet. At man ikke investerer sit liv i forholdet.

Jeg kan tænke mig tom, om han havde været der, hvis jeg havde opført mig ordentligt. Om jeg havde kunne mærke ham, hvis jeg havde taget ansvar som et voksent menneske. Om jeg havde fået hele ham, hvis jeg havde ladet det fare.

Og jeg kan tænke mig tom, om hun får det nu. Hele pakken. Den helt rigtige, levende, ærlige version. Og jeg ved, at hans eks-kæreste tænkte det samme om mig og ham. Og derfor ved jeg, at chancerne for at der ser sådan ud hos dem nu, er små.

Men derfor skal jeg alligevel opføre mig ordentligt, tage ansvar og lade det fare næste gang. Det ved jeg nu.

Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized og tagget , , , , , , . Bogmærk permalinket.

8 svar til # 15

  1. Cille siger:

    Gulp…. Der fik du mig. Jeg skal også til at blive voksen!

  2. Revolver Aage siger:

    Og i slutningen får the Beatles ret: “And in the end, the love you make, is equal to the love you take”. Tænker, at det måske ikke handler så meget om at blive voksen, som det handler om at tillade sig gøre de svære ting – det gør børn hele tiden.

  3. Susling siger:

    Man kan ikke altid lægge ansvaret for alting over på den anden. Men man kan fandme godt forvente nogle reaktioner og noget engagement! Jeg ville da blive fuldstændig hysterisk, hvis jeg skulle leve sammen med en, der ikke reagerede på mig og bare sagde: Hvad synes du selv? Sikke et bløddyr.
    Jeg synes fandme (ja undskyld, at jeg bander igen), at jeg har budt min elskede meget. Også fuldstændig barnlige og koksede sider. Irrationalitet, usikkerhed, vrede, sorg, opgivenhed, hysteriske anfald, stress, pengeproblemer, uansvarlighed, sex-stop, sygdom, negligering, fokus på andre. Det har han da også med mig. Vi er bare mennesker. Ikke handskedukker fra Børnetimen iført pibe, slipover og forklæde.
    Der fik du mig lige op i det røde felt. Undskyld. Men helt ærligt: Hvad er det jeres generation har gang i?

    • desigeratdettagertoaar siger:

      Hej Susling.
      Jeg aner ikke, om det specielt er noget i vores generation. Er det? Men jeg ved, at der er flere af mine veninder, der er begyndt at gå uden om de Søde mænd. Dem der er lidt for gode til at være sande. Dem der investerer en masse tid og god energi i forholdet, men ikke rigtig sig selv. Dem der, selvom de er så skide søde, får en til at føle sig sÅ forkert, fordi man står der og flagrer med alle sine grimme sider og grimme følelser. Det er tarveligt. Og ja, bløddyr er sgu en ret passende beskrivelse!
      Tak for din kommentar!!

      • Susling siger:

        Undskyld, at jeg blev lidt gammel-sur. Men med 29 års parforhold på bagen (ja, vi var meget meget unge, men når det nu bare føltes og føles så rigtigt), så bliver jeg harmdirrende over det, du skriver. Altså ikke dig, men det. Hemmeligheden, hvis der er sådan en, er vel, at man tager hinanden med fejl og mangler, skønheder og sympatier. Det eneste jeg kan sige er, at jeg kunne li’ og kan stadig li’ min mand som den person han er. Ikke et billede på et eller andet eller noget han kan få mig til at være, men præcis som han er. Han er ikke perfekt. Det er jeg heller ikke. Det husker jeg på, når jeg får mine: Kan du da ikke og burde du ikke…!! Og til orientering, så kan vi skændes så det brager uden at den ene eller den anden straks tænker skilsmisse. Måske er det, det der skal til?

  4. desigeratdettagertoaar siger:

    Du skal bestemt ikke undskylde – jeg sidder jo her og råber på en reaktion :)
    Jeg tror du har ret, både med at tage Hele personen og det med at kunne skændes(men hvad ved jeg). Men det var jo også det der var problemt i mit ægteskab – ikke at jeg ikke blev rummet, men at den anden part Ikke kastede sig selv ud i forholdet med de fejl og mangler og grimme sider som vi jo alle sammen har. Og så er det også kropumuligt at skændes, for man kommer til at stå og skændes med sig selv. Jeg drømmer om en partner en dag, der siger en masse dumme uovervejede ting, men som han Mener i kampens hede! Så kan man altid sige undskyld og forklare bagefter.

Skriv et svar

