# 19

– hun har bare sagt, at hun har lyst til at slå dig ihjel

Jeg var ret bange for at møde hende. Hans ekskæreste. Hende som faktisk stadig boede i den lille hyggelige lejlighed med de skrå vægge, mens vi drak the og snakkede til langt ud på natten. Vi mødte hende en dag i Fiolstræde, da det var helt nyt. Mens vi grinede og pjattede. Pludselig gik hun forbi. Jeg blev virkelig bange for, at hun ville slå mig.

To år senere mødte jeg hende igen til en (meget lille)fest hos nogle fælles bekendte. Jeg blev virkelig nervøs. Jeg blev virkelig akavet og kejtet. Og jeg blev virkelig højrøstet. Efter timers observation af hinanden, kom hun hen til mig og sagde hej. Og så snakkede vi. Og grinede lidt af hans familie. Og hun var helt vildt sød.

Da han blev kærester med hende. Den nye. Og så alligevel ikke så nye. Forsvandt jorden under mig. Jeg vidste ikke op eller ned. Ind eller ud. Hvad der havde været sandt. Hvad der havde været løgn. Jeg var desperat. Så jeg skrev til hende. Ekskæresten. Om hun kendte det, jeg stod i. Om hun også var blevet forvirret dengang. Om hun også var blevet i tvivl om, hvem han var.

Og hun svarede. Igen. Og igen. Hun havde været i sin gode ret til blot at svare mig en gang – hånligt, spottende, køligt. Men det gjorde hun ikke. Hun svarede mig ærligt, klogt, næsten omsorgsfuldt.

Hende. Den nye. Hun er ikke bange for mig. Hun er ikke bange for, at jeg slår hende. Hun råber stadig mit navn tværs gennem legepladsen, selvom jeg står med ryggen til. Selvom jeg har bedt min eksmand bede hende om at lade mig være. Selvom jeg gør alt for at signalere, at jeg ikke ønsker kontakt med hende.

Jeg håber, at jeg vil kunne finde det i mit hjerte at være lige så søstersolidarisk, den dag hun kontakter mig med samme spørgsmål.

– Hvem er han – egentlig?

Tænk at hans ekskæreste skulle blive mit forbillede. Både i form af at komme over ham, der er så umulig at komme sig over. Og i form af at være et virkelig generøst menneske. Hvem havde set det komme? I hvert fald ingen af os tre den dag i Fiolstræde for 8 år siden.

Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized og tagget , , , . Bogmærk permalinket.

2 svar til # 19

  1. dethandlerom siger:

    Det er sq lidt sejt at have kontaktet din eks ex! Har I stadig kontakt nu?? Jeg har lyst til at kontakte min eks nye kæreste og lige gøre hende opmærksom på at han skrider om et par år. Efter at have elsket hende hysterisk højt i et par år, vil han en dag vende 180 og bare forlade hende. Og hun vil være den 4. i rækken, og manden er 31. Sådanne mænd burde komme med en advarsel klistret på ryggen, samme design som cigaretpakkerne.

Skriv et svar

